Zoeken in deze blog

woensdag 16 mei 2012

Meldpunt eetproblemen in topsport

“Ik at 12 pizza’s, een brood en een bord spaghetti op één uur tijd. En dan kotste ik er alles weer uit.” Bieke Vandenabeele, één van de bobsleemeisjes en gewezen topzwemster, kreeg boulimie. “De druk om het perfecte gewicht te halen werd een ziekte.” Bieke is geen uitzondering. Topsporters hebben 2 tot 3 keer meer kans op een eetstoornis. Ook de mannen.

Niki Palms stortte zich na zijn sportcarrière in het schermen volledig op het hardlopen. En dan ging het mis. “Ik ben 1m80 en woog nog 39 kilogram. Anorexia. Ik heb me laten opnemen.” Daarvoor bestond zijn leven uit vaste schema’s: vroeg opstaan, trainen, calorieën tellen, druk om te presteren en altijd weer de weegschaal. “Soms flirt ik nog met de grens.”

“Coaches en topsportscholen moeten veel alerter zijn,” waarschuwt judoka Gella Vandecaveye. Zij was de eerste die het taboe over haar boulimie doorbrak. “Er waren twee gewichtsklassen in judo. Voor het ene toernooi moest ik afvallen, voor het andere moesten er kilo’s bij. Dat zorgt automatisch voor problemen.” De topsportwereld probeert wel: sinds maart bestaat er een ‘Meldpunt eetproblemen in topsport’. Maar tot nu liep er één reactie binnen...

donderdag 17 mei 2012

Meer informatie


Contact via: Raf.VanDyck@faber.kuleuven.be

Geen opmerkingen: