Zoeken in deze blog

woensdag 16 mei 2012

Hoe een vriendin helpen met een eetstoornis?

Ik zit met de vraag: hoe kan ik mijn beste vriendin helpen, want volgens mij lijdt ze aan anorexia nervosa. Vroeger maakte ze een periode van vermagering en depressie door. Dan werd ze zwanger en ging het een tijd beter. Maar na de geboorte, zelfs de eerste dag in het ziekenhuis, at ze bijna niets meer. Ze viel intussen 20 kg af. Nu blijven haar maandstonden weg terwijl ze terug zwanger probeert te worden. Wat kan ik voor haar doen? Volgens mijn ouders bemoei ik mij daar best niet mee. Maar ik wil mijn beste vriendin haar lichaam en tenslotte haar gezin niet kapot laten maken. Kunt u mij raad geven om dit zo goed mogelijk aan te pakken?

Goede vriendinnen moeten ook moeilijke dingen kunnen bespreken; daarom raad ik aan je bezorgdheid rechtstreeks met haar te bespreken. Zeker als ze opnieuw zwanger wil worden kan een ‘sluimerende eetstoornis’ een risico inhouden, niet alleen wat vruchtbaarheid betreft maar ook bij een zwangerschap kan een eetprobleem ernstige gevolgen hebben. Als ze niet echt open staat voor een gesprek hierover is dit ‘verdacht’, want dan heeft ze iets te verbergen of ontkennen. Op dat moment moet soms de druk van buitenaf verhoogd worden om haar tot inzicht te brengen en hulp te vragen. Uiteraard speelt haar partner hierbij een cruciale rol en bespreek je dit ook best met hem.

Geen opmerkingen: