Zoeken in deze blog

woensdag 16 mei 2012

Is er een verband tussen hormonen en eetbuien?

Sinds enkele maanden neem ik terug de anticonceptie pil, na ongeveer anderhalf jaar deze niet meer genomen te hebben. Nu is het me opgevallen dat ik in die paar maanden dat ik ze terug neem het terug moeilijker heb. Zo merk ik dat er soms terug de neiging tot een eetbui is. De humeurschommelingen maken het bovendien moeilijker. Nu vroeg ik me af of er inderdaad een verband is tussen hormonen en eetbuien/eetstoornissen.

Het is bekend dat de neiging tot eetbuien kan verergeren in de dagen voor de menstruaties (die overigens ook kunnen samengaan met prikkelbaarheid en stemmingsgevoeligheid; zie bv. 'het premenstrueel syndroom'). Door de pil te nemen vermindert dit gewoonlijk. Op grond van deze gegevens zou je dus verwachten dat de anticonceptiepil in het algemeen een gunstig effect heeft voor wie gevoelig is voor hormoonveranderingen. Het verband tussen inname van de pil en optreden van ‘depressieve’ klachten blijkt echter complex te zijn. Bepaalde pillen bevatten een vaste dosis van hormonen terwijl in andere pillen wisselende hoeveelheden van diverse hormonen zitten (bv. ‘driefasenpil’). Het loont dus steeds de moeite om een ander type pil uit te testen. Een mogelijke andere verklaring: de betrokken persoon legt een toevallig verband en de wisselende stemmingen die ze meldt hebben niets met de pil te maken, maar zijn wel de reden tot eetdrang. Waar die stemmingsverandering dan vandaan komt, moet verder uitgezocht worden. Het feit zelf dat ze (opnieuw) met de pil gestart is, kan ook wijzen op veranderingen op relationeel vlak (nieuwe seksuele contacten, veranderde kinderwens?); deze kunnen een bepaalde spanning of emotionele factor inhouden die aan de eetdrang ten grondslag kan liggen.

Geen opmerkingen: