Zoeken in deze blog

woensdag 16 mei 2012

Kan iemand met een eetstoornis later anderen met dezelfde problematiek helpen?

Vroeger, voor ik ziek werd, had ik altijd gezegd dat ik met mensen met eetstoornissen wou werken. Toeval of niet, ik kreeg zelf anorexia. Mijn droom echter is blijven bestaan. Mijn vraag: kan een persoon die anorexie heeft gehad, anderen helpen met hetzelfde probleem? En zouden werkgevers zo iemand aannemen als ze dit weten?

Je vraag is niet zo eenvoudig te beantwoorden met ja of nee. In feite geldt dit voor elke hulpverlener in de geestelijke gezondheidszorg: je mag niet meer gehinderd worden door persoonlijke problemen. Het feit dat je een bepaalde problematiek zelf hebt meegemaakt en 'overwonnen', kan een voordeel zijn bij de hulpverlening, maar ook een nadeel (bijvoorbeeld: je zou te snel kunnen vergelijken met je eigen geschiedenis, je zou je te gemakkelijk kunnen identificeren met die cliënt/patiënt). Als je in de sector gaat werken lijkt het wel beter dat je hierover eerlijk praat; doe je dat niet dan lijkt het wel of je iets te verbergen heb.

Hoe langer hoe meer wordt ervaringsdeskundigheid naar waarde geschat. In Nederland bestaat er een opleiding tot ervaringsdeskundigheid. Er is zelfs een therapeutisch centrum dat enkel werkt met ervaringsprofessionals: HumanConcern

Meer info: Eating Disorders (2002, 10: 293-303): “Been there, done that – Clinicians' use of personal recovery in the treatment of eating disorders” (Costin & Johnson)

Geen opmerkingen: