Zoeken in deze blog

woensdag 16 mei 2012

Verdwijnen gezwollen klieren als je stopt met braken?

Na enkele jaren anorexia heb ik nu een vorm van boulimie met nog regelmatig eetbuien al zijn die niet meer zo erg als vroeger. Ik had nooit last van een opgeblazen gezicht maar nu komen mijn speekselklieren dikker; het valt niet echt op maar ik zie het goed. Mijn vraag: verdwijnt dit als ik niet meer braak of blijft dit? Als ik normaal eet duwt mijn slokdarm ook eten terug naar mijn mond (ik slik het dan wel terug in), dit gebeurt automatisch en ik neem er siroop voor. Zwellen mijn speekselklieren door opgewekt braken of door het maagzuur dat ik dan in mijn mond krijg? Bestaat er een middel om de zwelling te doen minderen?

Het zwellen van de speekselklieren in geval van eetstoornis is bekend: het is een meestal pijnloze verdikking te merken of voelen voor beide oren of aan de onderkaak. Het is meestal gekoppeld aan het braken. Het gebeurt soms dat men een ontsteking vermoedt of een opstopping van het speekselkanaal en zelfs chirurgisch ingrijpt maar dat is onnodig! Als het braken stopt verdwijnt de zwelling langzamerhand en meestal volledig. Een specifiek medicijn ervoor bestaat niet. De spontane terugkeer van voedsel (ook bekend als 'rumineren' of 'herkauwen') kan het gevolg zijn van een storing van de sluitspier tussen slokdarm en maag. Er kan dan een terugvloeien (reflux) van de maaginhoud optreden na de maaltijd of als men neerligt. Dit is vaak een complicatie van het braken en kan de slokdarm ernstig aantasten door het maagzuur. Het kan met bepaalde medicatie verminderd worden. Uiteraard is stoppen met braken de hoofdregel. De reflux of het rumineren heeft niets direct te maken met de zwelling van de speekselklieren.

Geen opmerkingen: