Zoeken in deze blog

woensdag 16 mei 2012

Ik lust bijna niets. Bestaat er een naam voor dit probleem?

Ik ben 21 jaar oud. Een probleem dat ik al mijn gehele leven meesleur is dat ik ongelooflijk weinig lust. Van groente en fruit lust ik enkel appels en wortels, voor de rest niks. Vis: zo goed als niks. Speciale sausjes en dergelijke lust ik evenmin. Al deze zaken vind ik vies en als ik er nog maar aan denk ze in mijn mond te steken heb ik al braakneigingen.. Weten jullie of dit probleem een naam heeft? Hebben jullie daar info over en middeltjes om dingen te leren eten?


Voor dit eetprobleem zijn enkele termen in gebruik, waarmee je via Google op internet heel wat informatie kan vinden:
  • ‘Orthorexia’ of het overdreven bezig zijn met ‘gezond’ eten (dat een variant van anorexia nervosa kan worden).
  • ‘Food neophobia’ of de angst of afkeer voor nieuw voedsel.
  • In sommige gevallen komt daar een braakfobie bij (zoekterm: ‘emetofobie’).
    Het lijkt me in jouw geval om het tweede te gaan, hetgeen meestal van kindsbeen af begint en door verkeerde opvoeding aangeleerd is (geconditioneerd); met behulp van gedragstherapie kan die angst/afkeer voor nieuw voedsel behandeld worden.

Geen opmerkingen: