Zoeken in deze blog

woensdag 16 mei 2012

Heb ik schuld aan de eetproblemen van mijn kind?

Volgens mij is het eetprobleem van mijn dochter m’n eigen schuld. Ik had de kinderen nooit zo moeten overbeschermen. Nooit mochten ze van mij alleen met de fiets naar school, nooit mochten ze in het donker buiten spelen, altijd controleerde ik of hun jasjes goed dicht waren, ik smeerde altijd hun boterhammetjes, … 

Vele ouders hebben in het begin schuldgevoelens over de eetstoornis van hun kind. Ze stellen zich de vraag wat ze als ouder fout gedaan hebben. Het is belangrijk dat je als ervaringsdeskundige aan ouders meegeeft dat deze schuldvraag normaal is, maar dat ze door hierbij stil te blijven staan hun kind niet helpen. Het is belangrijk dat ouders de dingen waarover ze zich schuldig voelen in de toekomst positief aanwenden.
De opvoeding kan een bijdrage leveren in het ontstaan van de eetstoornis, maar is nooit een oorzaak op zich. Een eetstoornis is altijd het gevolg van een samenspel van meerdere factoren (biologisch, psychologisch, sociaal).






Geen opmerkingen: