Een derde van de bezoekers van pro-anorexia
websites besloot na het lezen van een automatische waarschuwingstekst niet naar
de onderliggende site door te klikken. Dit effect is veel groter dan verwacht,
zo blijkt uit een onderzoek dat werd uitgevoerd door onderzoekers van de
Universiteit Maastricht in samenwerking met het Rijksinstituut voor
Volksgezondheid en Milieu (RIVM). Een
artikel over dit onderzoek verscheen onlangs in het maartnummer van het
wetenschappelijk tijdschrift International Journal of Eating Disorders.
Pro-ana sites worden meestal onderhouden door
mensen met een eetprobleem. Met weblogs, forums, foto’s en dieettips zetten zij
bezoekers aan tot fout eetgedrag. Zo worden eetproblemen in stand gehouden of
zelfs verergerd. In het gepubliceerde onderzoek, dat plaatsvond van oktober
2006 tot en met september 2007, werden bij één grote Nederlandse
internetprovider in totaal 246 verschillende pro-ana sites geïdentificeerd. Al
deze websites werden voorzien van een waarschuwingstekst, die automatisch op
het scherm verscheen voordat men kon doorklikken naar de betreffende pro-ana
website. In totaal werden er meer dan een half miljoen bezoeken (537.964)
geregistreerd op de waarschuwingspagina. Bij 33.6% van deze bezoeken werd na de
waarschuwingstekst niet doorgeklikt naar de onderliggende pro-ana website. Een
verrassend effect, de onderzoekers hadden gerekend op zo’n 5-10%.
Verder viel op dat het aantal websites
gedurende het jaar meer dan vertienvoudigde: van 18 sites in oktober 2006 tot
193 sites in oktober 2007. Ook was er in de onderzoeksperiode een verdubbeling
van het aantal bezoeken per maand te zien. Het grootste effect was te zien in
de maanden direct na plaatsing van de waarschuwingspagina. In de eerste vier
maanden klikte meer dan de helft van de bezoekers niet door naar de pro-ana
site, daarna nam dit aantal af tot het uiteindelijk stabiliseerde op ongeveer
eenderde. Het lijkt waarschijnlijk dat het hier vooral gaat om bezoekers die
voor de eerste keer een pro-ana site bezochten.
De resultaten zijn veelbelovend maar meer onderzoek
is nodig, bijvoorbeeld naar het aantal bezoeken vóór en na plaatsing van een
waarschuwing. Het onderzoek maakt niet duidelijk waarom de waarschuwingtekst
werkte. Het is mogelijk dat een extra barrière om op de website te komen alleen
al ontmoedigend werkt, onafhankelijk van de inhoud. Ook is er meer onderzoek
nodig naar welke tekst het beste werkt en in welke vorm.
bron: www.unimaas.nl, 21/03/2009
Geen opmerkingen:
Een reactie posten